Wednesday, October 21, 2009

sejarah~

dulu.
ketika dalam bas ke tapak perkhemahan-entah-dimana-entah.

helmi baca suratkhabar lama. lalu fatin tegur.
katanya, kenapa baca suratkhabar lama. kan itu dah jadi cerita basi.

helmi diam.

aku pula yang tiba tiba panas hati. lalu tempelak.
kata aku, biarlah dia baca. bukan salah pun kalau nak tahu berita yang dah berlalu. kalau cerita suratkhabar lama tu dah cerita basi, sejarah tu kita masih belajar lagi. kenapa?
[aku sebenarnya sungguh tak layak nak cerita fasal sejarah]

begitulah.
nak membaca ni bukan setakat pada suratkhabar panas panas.
suratkhabar panas panas pun cerita tentang hal semalam atau cerita dua tiga hari lepas yang orang masih belum puas hati untuk tutup fail dan dicop 'cerita basi'.
sejarah, bila tak dihargai memang cuma cerita basi saja.

perhatian : sejarah tu berulang ulang. tak salah untuk rujuk pada masa lalu supaya tak ulang salah yang sama.
harap aku tak lupa tentang ini.

14 comments:

julietchun said...

suratkhabar hari ni lebih byk melaporkan kekejaman, ngerinya.

addyaholix said...

aku selalu baca surat khabar lama. dan selalu tak puas hati kerna beritanya yang aku baca selalu cuma separuh. aku baca pada pembungkus nasi lemak yang aku beli pagi-pagi.

sharamli said...

"sejarah mungkin berulang..."

penah dgr t0m0k nyanyi?

Si Aizuddin said...

Aku selalu jual surat khabar lama

paiseh said...

bila dah buat bentang nak letak lauk time2 tu gua suka baca sokkabar tu~

mugiwara said...

juliet - byk citer tak elok dr cter elok.

addy - haha. suratkhabar [nasi lemak] panas panas, ya?

sha - kau peminat tomok dulu?

si aiz - jual? owh...[apa yang aku fikir tadi? haha...]

paiseh - kikiki...tengah tengah mengemas tu la masa paling syok baca semula sokabar lama...kikiki..

puding roti said...

mcm pesan ayah, jln terus, sesekali toleh ke belakang utk amik pengajaran dr kesilapan/pengalaman lalu

tasikmerah said...

aku bila dh tak ada benda nk baca mmg aku baca surat khabar lama. aku peduli hape. he he.


.

Paan said...

Don't belok2.

Wolfis Black said...

setuju sangat..amalam membaca adalah mulia.

Jobino said...

baca bahan lucah dapat meneroka minda yang lebih eksotik.

mugiwara said...

puding - kena berenti dulu baru pandang belakang. kalau pandang belakang sambil jalan. berlaga ngan tiang.

tasik - wah! pernah sampai tak ada benda nak baca!
saya. pernah sampai tak tahu yang mana nak baca.
kikiki...

paan - ala...belok2 la baru edbencer~

wolfis - kan? kan?

jobino - oit!oit!
[kongsi kongsi la~]
hahaha....

Rozita said...

setuju dgn apa yg ko rasa kan itu mugi

mugiwara said...

rozita - ni kena baca ngan nada nyesal ke ni?
hihihi~