Monday, July 6, 2009

pop kuiz~

hari tu.
saja saja lah nak buat pop kuiz konon konon nya.
soalan ditujukan kepada cik artis-karpet-merah (selepas ini dipanggil cik artis) yang berbunyi,
mengapa surah al-lahab tu diturunkan?

cik artis dengan separuh yakin dan separuh gemuruh menjawab,
aarr...sebab pasal abu lahab dengan abu lahib!

cik kapitalis sudah ketawa besar. cik ratu dangdut (selepas ini dipanggil cik botani - aik? jauh perginya?) pun sudah tak dapat simpan gelak.
aku.
aku kesian nak ketawakan dia. tapi memang tak boleh!
aku ketawa paling kuat. rasanya~

tak tahu mana datang nya jawaban abu lahib tu.
kata cik kapitalis, ingat ni cerita tiga abdul?

sebab pasal abu lahab dengan abu lahib!

dengan muka naif separuh yakin separuh gemuruh tu, buat kami tak sampai hati nak marah. alahai~ cik artis ni.

perhatian : off-topic. tadi aku tengok di ntv7 ada cerita 'sau hau'... teringat pula zaman muda remaja~

15 comments:

k.e.r.i. said...

sau hau tu ape weh?
setiap entry ko mesti ada vocab baru.

DIK AN said...

Sau Hau? Macam hawau je nak tengok.

Kikuri-sama said...

Cik Kapitalisla, cik Artisla, cik Botanilaa... Hidup kau ni dikelilingi manusia2 unik, gamaknya!

julietchun said...

dah tau dia darah gemuruh bagilah soklan yg senang sikit,hehehe.

mugiwara said...

keri - la...tatau ke citer sau hau tu...
citer sau hau ngan citer fei mau kan femes dulu~

dik an - hahahahawau yu~

kikuri - unik? bukan 'pelik' lebih sesuai ke?
haha~

juliet - ingat dh bg soklan senang dh tu...
rupenye gemuruh juga~
haha~

sharamli said...

bru je nak knl bt0l2 ngn cik2 tu sum0...seb0k nk tuka nma la plk..
bikin k0nfius kamo0 ini..
sau hau..

Mak Su said...

abu lahib? (gelak gelak)

ada ka abu lahib?

(gua keliru)

hih hih hih

julie^beth said...

nasib baik tak cakap "kisah anak sadiq sigaraga sekeluarga"

mugiwara said...

sharamli - nama yg lama sudah tak relevan dan terlalu panjang...
tak sedap dengar.
haha...

maksu - seb bek tak tersasul cakap abu lahub kan?

julie - tu memang kena sepak ala ala main sepak raga tu~
haha~

@tune® said...

kenapa surah itu diturunkn?

Fyza d.Hana said...

mcm mana cik artis boleh terpikir jawaban abu lahib tu? memang dahsyat pemikiran dia..

cik botani n cik artis da tukar nama.. pesal cik kapitalis tak tukar sekali??

mugiwara said...

@tune - eh? wa plak yg kena~

fyza - sangat dasyat kan?
haha...
cik kapitalis tu namanya dh berpatutan dh tu~

Rozita said...

hentam saje lah labu..

honestly, akak pun tk tau apa jawapan nya

tasikmerah said...

apa jawapannya mugi...?


:)

mugiwara said...

rozita, tasik - ah? saya kena jwb ke kak?

aduh~

okie. setelah google (takut bg info salah~ hihi~)

surah ni diturunkan disebabkan penentangan abu lahab dan isterinya terhadap rasullullah saw....

dan. baru saya tau al-lahab tu ertinya gelojak api~

okie...selamat menuntut ilmu semua~