Wednesday, May 27, 2009

kereta jawa~

kami bertiga.
aku.
kawan 1.
kawan 2.
(err...maaflah. aku tak ingat nama mereka....hu~)

kami bertiga naik kereta yang dipandu oleh kawan 1. kawan 2 jadi co-driver. jalan tak sesak. tak lengang juga. walaupun kereta banyak, kami masih boleh pecut 90km/j. kira tak lah lembap sangat.

tiba tiba kawan 2 teruja.

kawan 2 : weh. kau tengok kereta jes depan tu. nampak tak?
kawan 1 : mana? tak ada pun. kereta jazz yang baru keluar tu ke? tak nampak pun. kereta kebangsaan banyak lah.

aku kerut dahi. entah kereta apa yang dia orang tengok entah.

kawan 2 : bukan jazz. tu kereta no plat jes kat depan tu. gila gempak! dapat sebiji ni, memang aku tidur dalam tu saja lah. [ketawa]
kawan 1 : beng- lah kau ni~ cakap lah kereta pijo~ aku punya lah tercari cari kereta jazz.
kawan 2 : ek? macam tu sebutannya ya? dah macam bunyi jawa pula aku dengar. hihi...aku mana lah tahu sebutnya...
kawan 1 : hihihi...aku pun tak tahu sebenarnya. main petik saja~

[ketawa pecah. dan aku tumpang ketawa.]

dan. mereka nampak seperti ada gesture nak suruh aku teka menyebut nama kereta tu. jadi, dengan sekali nafas aku bersuara. (entah betul, entah tak sekali nafas.)

aku : dah! jangan mengada ngada nak tanya aku. kau orang bukan tak tahu, aku memang jahil bab bab kereta ni. kereta kebangsaan tahulah aku nak sebutnya, kereta jawa mana aku tahu nak sebut!

[sambung ketawa]


perhatian : sampai sekarang aku pun tak pasti apa yang betul untuk sebut 'peugeot'.

18 comments:

sharamli said...

nak sebut dlm bahasa jawa ke wak?

ceit..BERAWAK lagi..hua3

F A R Y N said...

kena tanya teacher..hahahaa

Rozita said...

akak sebut keta pijot he3x...
ble ke?

arfahadnan said...

camner nak sebut kat sini..
ko bukan dengar pun..

huahuahua..

julietchun said...

sebut sahaja dengan cara dan intonasi yg kamu suka, asalkan jangan lari sangat bunyinya sudahla,kekeke.

razor said...

tu pun tak tau nak sebut. mcm ni bunyinya HURUF N!

@tune® said...

sebutan pijo derang tuh betull
tp pijo kalau bahasa perak ilaha panas pijo...panas pedas gitu...

pijo ade ke dlm jawa??
i dun think so dear

Monkey D Luffy said...

aku sebut secara baku jer

haha

bokbon said...

setengah orang sebut pijot setengah orang sebut pujot, gua malas nak peduli..

Mak Su said...

oh... keta pijo tu. sebut aje pio-gee-yot. ahaks

mugiwara said...

sha - ceh~ amek kesempatan la tu. haha..

faryn - ada cikgu jawa ke?

rozita - hehe...sebut je...slagi org tak tegur @ btolkan...hehe..

arfah - jerit kuat2 smpi aku dgr we~

juliet - mcmana nk tau sejauh mana jarak dia dh lari?

razor - wa~ kau memang hebat!
haha.

@tune - btol ek?
pijo org perak = pijar kamus dewan
aku rasa dorg slalu dgr org jawa sbut cmtu kot....ermmm kalu org johor pun ada gak intonasi cenggitu kan?

luffy - peh-uh-ge-ot
cenggitu?
haha~

bokbon - hahaha....ikt sedap telinga sinri nk dgr sebtn tu~

maksu - haha....ok. maksu pnye sebutan mcm hmpir2 tepat!
macam je...
dah la 'macam', 'hampir2' pulak tu~
hihi...

Tijah said...

apo ni patne...

sebut jer...pijiot

tu pun tak tau taw. wakakkaak...

@tune® said...

orang Johor aku xsure la plak..sbb xbf aku xsempat nk ajar...

ye betul..pijau dan pijo...

i wish i cud have dat car...yg leh bukak bumbumg..leh ek skek

oranglidi said...

betullah tu sebutan lu..

wa kadang sebut singa je.

paiseh said...

kereta singa berdiri...

tasikmerah said...

kereta tu mmg was-was nk menyebutnya. haih!

Kikuri said...

Sebutannye.. PE-ZHO...

Masa belajar french dulu, tegeliat gan menyebutnye...

mugiwara said...

tijah - ye ye je....btol ke sbot cenggitu? meragukan...erm~

@tune - kt kete mesia takleh bukak atap kan? bleh 'ek kalo bukak atap kan?

oranglidi - btol? cam pelik je...
singa? huh! tak komersial langsung!
haha~

paiseh - singa sarkas! haha~

tasik - sebab tu org kurang beli kot...nnt bila org tanya dh was was nk sebut....takut kena gelak~
haha~

kikuri - tu kete french ke? ingt jerman pnye...