Wednesday, April 15, 2009

jual obat~

"tahu tak santanchi tu apa?" tanya che mon tiba tiba pada satu pagi itu.

"entah. tak pernah dengar pun..." kata aku selamba. tak mahu menyampuk che mon dan enchek leong bersembang. walaupun sebenarnya malas nak layan.
tapi memang tak elok. orang tua bersembang, tak boleh kita menyampuk. mak pantang kalau kami adik beradik menyampuk. dengar saja boleh. walaupun kita lebih tahu cerita sebenar.


"tapi. saya nak cakap apa kat cina kedai ubat tu nanti? tu bahasa hokkien. kalau orang kedai tu tahu mandarin saja, macam mana?" kata enchek leong.

"ah! kau cakap saja nak ubat bisul~"

******

lepas makan tengah hari enchek leong balik bawa santanchi itu. dalam peket kecil orang jual rempah. erm...kecil macam biji sawi, cuma biji sawi tu bulat bulat dan hitam legam. ini tidak. lebih runcing dan hitamnya agak pudar. bukan kelabu asap.

"kalau mandarin, dia orang sebut tienshinchi," enchek leong beritahu.

dan. tiba tiba aku teringat atashinchi!


perhatian : kalau bisul dan bengkak, boleh cari ubat ni di kedai sensei jual ubat. rendam dalam air. tak perlu panas. kemudian tepek saja ubat ni diatas bisul tersebut. insyaallah susut~
aku tak ada bisul. aku pun tak pasti berkesan ke tidak.

12 comments:

paiseh said...

hahahaa.. atashinchi tu jepun laa dwol!

arfahadnan said...

huhuhu..
bunyi lebih kurang kan..

julietchun said...

aku tau ubat ni tapi taktau nama sbb kawan penah beli tem dia kena bisul, memang ho liawwww.

Tijah said...

kau kena bisul kah?

pegi berendam dlm diesel pastu cucuh api. isyaallah mujarab!

k.e.r.i. said...

kalau makan santan-takde-chi boleh surut tak bisul tu?

@t00neY r00neY® said...

aiseh..
kedai sensei xde mc...

sharamli said...

xm0 jdik bisul jgn d0k ats bantal
hu3

mugiwara said...

paiseh - alah...bunyik kan lebey kurng je...

arfah - ha..btul3~

juliet - oh~
erm..btol ke kawan yg kena bisul? hihihi~

tijah - bukan saya lah.
kalau tak mujarab, saya tuntut pampasan dr kompeni~
haha~

keri - kau cuba lah~ pastu bgtau aku hasilnye. hihihi~

@toon - ye lah! patut bos2 kne pertimbngkan mc dr sensei la~

sharamli - naik keter, org biasa lapik bntl, duduk kt kusi opis, org biasa lapik bntl.....camane?

joegrimjow said...

boley d cube
tp
da lame xkene bisul ni

addyaholix said...

tingkatan dua dulu pernah tolong kawan picit bisul kat muntot. haha!

Monkey D Luffy said...

ini first time aku dengar

mugiwara said...

joe - harap2 tak akan ada bisul...
seksa wo~

addy - ermm...ni nak kata kerja mulia ke, kerja ngeri~ hahahah~

luffy - pegi a carik.