Wednesday, January 28, 2009

jiwa suci (konon)~

aku sengaja mainkan lagu-lagu lama.
yang agak jiwa-jiwa. konon-kononnya layan blueslah ni.
lagu-lagu zaman aku masih pakai seluar biru gelap dan kemudian hijau (hijau tahi-anjing kata mak), zaman yang aku masih main sep-sep tiang, zaman main tepuk daun terup dan polis sentri, dan kemudian tak mahu main lagi.

dan berkumandanglah 'rahsia pohon cemara'~

"kau dah kapel?" tiba-tiba abang nazmi bertanya.

"tak, belum lagi. tak pernah langsung!," kata aku.

"tak pernah?" untuk betul-betul kompem.

"ya~ saya masih suci lagi," dengan muka comel.

che' moon terdengar. dan dia bantai gelak. dan abang nazmi ikut sama.

aku buat tak tahu. aku kuatkan pembesar suara. sengaja aku layan lagu-lagu lama yang agak jiwa-jiwa hari tu. orang tak pernah bercinta juga mahu dengar lagu lagu begitu. sekali sekala.

21 comments:

razor said...

hehe..

mcm sedang ingin bercinta je...

SITI NUR ALIAA ROSLAN said...

memang sedang ingin bercinta kan.. hahahaha

addyaholix said...

aku pernah bercinta, dan aku jugak masih suci haha!

rantong said...

Sekadar ingat mengingatkan. Doa Qunut Nazilah

“Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuham, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.”
Sumber: JAKIM
View Profile: Rantong

mugiwara said...

razor & aliaa - ntah!

addy - itu lagi beruntung~

rantong - amin~

razor said...

ye la tu.

tu pesal muka ko jadi merah.



lalalala

arfahadnan said...

'rahsia pohon cemara' mempunyai memorinyer yg tersendiri...

wink..wink..

tasikmerah said...

tu lagu zaman aku skolah menengah tu.... :)

mugiwara said...

razor - merah sbb bjemur~ lalala~

arfah - ya. aku syak dorg bcinta smbil nyanyi lagu ni sbg lagu tema. sbb tu bleh terpacul soklan cepucemas tersebut.

tasik - akak pn gne lagu ni sbg lagu tema cinta akak ye?

Z said...

tak best pon bercinta

Kikuri said...

Alaaa... lex aaa... Muda lagi. bakpe nak berkapel2...

Kang sampai seru, barula berkapel.

P/S
Bukanke, kelabu taik anjing, ijau taik lembu?

wahyudimy said...

Salam.Kali pertama membaca blog kamu.

Monkey D Luffy said...

wah... ko memecahkan rekod aku ler ni

F A R Y N said...

mugi,kalau ko lelaki berbulu dada lebat,aku takmo ngorat..hahahaha

kueh bakar said...

layannnnnnnnnnnnnnnnnnn

mugiwara said...

z - ah? ye ke...takutnye dgr...

kikuri - tggu dtg seru le ni...p/s: kelabu taik hanjing pn mak pernah ckp.

wahyu - salam. mekaceh~

luffy - mana ada. aku rasa ko lg hebat...

faryn - aku lelaki berbulu kaki lebat. ada peluang x?

kueh - jom~

SOHO Mama said...

Macam Kikuri cakap..ye rilek la, muda lagi tu :)
Concentrate benda2 lain dulu, membina karier, mengumpul duit sikit2, menghabiskan sebyk masa dgn mak abah, famili...bila dah berkapel, akan teringat girlfren selalu, bila dah kawin, kena tumpukan perhatian kat famili sendiri pulak :)
Masa I bujang dulu, asik le ingat nak ber-boifren, bukannya nak bina karier sgt (ada la sikit2), kumpul duit pun kureng :( tapi alhamdulillah jumpa my husband, dia byk tolong :)
Kata2 i pd u ni sbg peringatan utk diri i jugak. I ni ramai anak lelaki, lain tanggungjawabnya (berbanding pompuan) bila they all besar nanti :)

MaNuSiA_RuMiT said...

hak3..
patutlah diaorang gelak.
mmg lawak pun

Mak Su said...

seluar biru gelap and hijau tua? seluar versi seluar pendek ker dah seluar panjang? seluar panjang lately jer, dolu2 semua pun seluar pendek...eh! melalut.

nak ucap mekasih, sebab sudi folo blog ceritakosong :)

mugiwara said...

SOHO mama - ye..sy akn ingt tu. mekaceh~

manusiarumit - aku tak rasa begitu~ *deshum*

maksu - sluar biru versi pendek, sluar hijau versi pnjg...
sama2~

F A R Y N said...

bulu kaki takpe..hahaha..aku takan pengsan..