Tuesday, April 27, 2010

tak mahu jadi sohchai~

sedang berfikir.
apa kaedah sesuai untuk tegur orang tua tanpa perlu kurang ajar.

di tempat kerja ni ramai orang lanjut usia. yang berbelas belas tahun, berpuluh puluh tahun beza usia. diaorang mula kerja, aku baru masuk darjah satu. ada yang sebaya abah, sebaya mak.

dengan pengalaman yang banyak tu, aku ni cuma daki ja. itupun kalau berdaki. haha!

walaupun pangkat dia lagi rendah, sanggup ke nak marah. jerit jerit kat orang tua tu.
aku. paling teruk pun kalau nak marah, kerut kerut dahi ja. setakat ni. [tempat lain]

kaedah buat masa ni ialah memencilkan diri dan diam sambil lihat.
mulut kunci, kerja tetap jalan.

kekurangan mengamalkan kaedah ini. kamu akan jadi kera sumbang!

[keluh panjang]

8 comments:

Mak Su said...

mulut kena berani, hati kena lagiii berani, tapi kena ada bekap fakta2 bernas yang boleh buatkan mereka terdiam

Rozita said...

ada kalanya diam itu penyelesai masalah. tp akan timbul masalah lain pula :))

paiseh said...

zaman skarang dah pakai saun dairek je brader.. xyah kias2 dah~

arfahadnan said...

yg tua dihormati..
yg muda disayangi..


..^_^..

k.e.r.i. said...

marah kat wall facebook dia.

mugiwara said...

maksu - tapi diaorang tu pandai je nak bidas balik...

rozita - kali ni boleh diam dulu...

paiseh - kalau dengan orang tua, nak saun dairek pun kena tengok gak...
dan zaman sekarang masih ada yang tak boleh terima jika kena saun dairek.

arfah - jangan naif sangat

[oke. baru keluar tanduk. sebelum ekor keluar, baik berfikiran positif]

keri - haha!

iina said...

Boleh tegur tapi dengan cara yang berhemah.. puji dulu lepas tuh baru komen.. jgn terus komen xelok.. komen yg elok2.. tapi cakap cenggini.. bagus pakcik buat camnie.. memang dah elok sangat.. tapi kan.. kalau pakcik dapat buat begini.. lagik elok.. lebih kurang gitulah gaya bercakapnya.. insyAllah.. takdelah dia terasa hati

SiBuahCeri said...

aduh...betullah.ni masalah besar yg aku pn masih xjumpe jln penyelesaiannye..huhu