Monday, February 8, 2010

mahu buat asap keluar dari mulut tapi tak menjadi~

camping di sungai pauh, tanah tinggi cameron.

dengan musim hujan. keadaan tanah tinggi yang sudah memang sejuk dan lembap akan lebih mencabar. tak dapat nak gambarkan cabaran yang bakal aku hadapi sehari sebelum berangkat.

dalam perjalanan. kabus tebal di selekoh selekoh simpang pulai. sejuk. teruja. wohaa!

kali kedua menjejakkan kaki di sungai pauh. setelah tujuh tahun. kurang lebih begitu lah. tapi tak dapat nak badingkan beza dahulu dengan sekarang. sejuknya sama. aku mampu bertahan sehingga tengah malam saja dengan selapis baju.

tidur. macam tidur atas bongkah ais kutub!

mandi. tetap mandi. sekali sehari saja lah.
sejuk weh!
macam tangki air [masjid] tu penuh dengan ais di dalamnya.
ketar ketar juga gigi. macam mesin taip.

kata kak zuri, dia pernah dengar orang kata basuh muka dengan ais boleh buat muka tak berjerawat.
maka aku kata, kalau macam begitu. tiap tiap hari. buka peti ais pagi pagi ambil ais!
betul ke weh?

9 comments:

puding roti said...

wah. sejuk bes. biar berlaga gigi. comel apa.

mula2 basuh dgn air suam~buka liang roma

pastu basuh ngan air sejuk~ tutup liang roma

tak tau betul ke tak. org yg ckp.

kita kt otel ms otstesen je br bt sbb kt umah ada sejenis air je. air paip. hoo~

[panjangnya. blh bt entri baru ngan komen ni. hoh]

Water Lily said...

Petua kak Lily

Jangan basuh muka hahaha!

:p

Mak Su said...

x tahu pula bab petua tu, betui ker?

julietchun said...

kata kak nita serawak, utk hilangkan jerawat dan naikkan seri muka kak nita basuh muka sambil selawat yer,ehehehehe.

Si Aizuddin said...

Air wudhu' sudah memadai.

Aku teringin nak join.

iina said...

sini hari2 cakap keluar asap.. dah bertahun basuh muka ngan air ais.. siap boleh minum terus dari paip.. ;)

sharamli said...

sure ke mandi?

k.e.r.i. said...

pernah sampai kutub utara ke weh?

mugiwara said...

puding - owh...kena tambah satu step. jerang air pagi pagi...

wl - hahaha~ nanti makan cekodok dengan air liur basi kering.

maksu - entah la. itu yang kena tanya dengan orang yang berpengalaman tu.

juliet - owh...selawat. patut berseri muka dia. kikiki...

si aiz - aku tunggu juga orang jawab begini....

ada masa nanti, pergi lah!

iina - terus minum? aarr! kebas!

sha - of kos....mandi p ramlee~
:p

keri - dalam mimpi boleh kira tak?