Friday, December 11, 2009

syukur~

sambil duduk di beranda. menghadap ke arah matahari yang sedang terbenam.
dengan rokok ditangan yang tinggal separuh.
dan. kopi bali yang masih belum terusik.



eh?
ini bukan aku. ini berangan saja.
aku perokok sekunder. dan minum kopi hanya sekali sekala. atau sekadar hormat tuan rumah yang tak pernah ada teh di rumahnya.

sebetulnya.
aku sedang iri dengan mereka yang bekerja di negeri selangor. punya lah seronok bercuti. kerja cuma empat hari setiap minggu pada bulan ini.

aku.
enam hari.
oh! minggu lepas ambil cuti tahunan. jadi tak dikira.
ya. aku perlu kerja enam hari. dari jam lapan pagi hingga lima petang. itu pun jika lima petang yang tidak sibuk.

namun.
aku bersyukur. sebagai opis boi, aku bukan lagi pekerja kontrak kilang di sungei way. yang mana, aku perlu kerja dari jam tujuh pagi hingga tujuh malam [atau sebaliknya jika tukar shift dan ini temasuk o.t] sekalipun waktu itu cuti umum. gaji agak lebat. tapi macam tiada kehidupan.
sekarang ini, boleh juga aku keluar tonton wayang dengan cik kapitalis. atau keluar minum minum dengan kawan kawan. atau berpoya poya dengan lolly. atau tidur hingga berat kepala di hari minggu yang tiada apa aktiviti mahu dibuat.

ya mugi!
sila bersyukur~

3 comments:

FARYN said...

mmg..kita harus bersyukur :)

hyde said...

apa salah pekerja negeri selangor?
kami x buat ape2 kesalahan besar..
cuma tido dengan lebih banyak dan tengahari kuar bersopping bersama cik bedot dan uchu sampai magrib...

mugiwara said...

faryn - kan?

hyde - kau jangan bagi aku panas weh~