Saturday, December 12, 2009

mereka~

dengan remaja lelaki yang kau nampak seakan liar dan terbiar atau seakan kurang kasih sayang ibubapa, jangan kau hina. mereka mungkin kasar. mereka mungkin nakal. tapi biar nakal asalkan tidak kurang ajar. mereka yang sebegini, selalunya akan jadi kurang ajar jika kau pun kurang ajar.

jangan lah adakan jurang antara-dua-darjat. mereka sebenarnya bukanlah teruk sangat.

kau tahu?
orang orang seperti mereka lah yang selalu menolong orang orang seperti aku. walau, sekali sekala aku dengar secara tak sengaja rungutan mereka terhadap orang yang pandang serong pada mereka.

kau tahu?
orang orang seperti mereka lah yang menjaga aku dari mereka yang bertopengkan kebaikan dan suka membuli tanpa dikesan.

mereka lah yang beria ia mahu tolong aku di terminal satu seremban ketika pertama kali pulang ke rumah dari asrama waktu cuti hujung minggu.

mereka lah yang selamatkan aku dari jadi mangsa molest pak guard yang kaki tempang.

mereka lah yang sanggup ganti aku kena rotan walaupun sama sama punya kerja dan jaga imej baik aku depan warden.

mereka lah yang rajin nasihat dan ingatkan aku solat sambil kata 'kami masuk neraka tak apa. kau orang baik. tak boleh masuk neraka.' dan aku cuma ketawa.

mereka lah yang boleh diharap. dan rajin buat kerja jika disuruh atau tanpa disuruh. budak budak konon konon bijak tak boleh diusik. duduk dengan kroni saja.

mereka sebenarnya tak ada lah jahat mana. cuma nakal budak budak saja.

10 comments:

jimah said...

btol2.. sgt setuju...

butterflyana said...

betul.
kita takde hal nak menilai orang lain.

biar mereka bahagia.

sharamli said...

sapa mereka ni?

k.e.r.i. said...

baik juga kami ni yer.

HaNiM PoSh said...

betul!!same goes ngn some of girls yg free hair,rugged..kekadang dorg lg baik drp sesetengah yg bertudung yg hipokrit sgt2..

mugiwara said...

jimah - kan?

butterflyana - kita tak boleh menghukum dengan luaran. tapi sebenarnya kita condong untuk menilai ketika pandangan pertama.

sha - mereka ni lah orang orang yang dipinggirkan kerana paras rupa.

keri - macam ada nada terharu. kau boleh nangis kalau mahu.
haha~

sifu - tapi kebanyakan orang suka nilai melalui luaran saja.

sharamli said...

k0 selalu pinggirkan aku kn..mentang ku cun...hua3

mugiwara said...

sha - hahaha...bukan kau yang meminggirkan diri ke?

sharamli said...

k0 yg s0h ku d0k kat pinggir2..

mugiwara said...

sha - ko yg salah faham ni~
hihi~