Monday, September 28, 2009

perut~

dulu.
aku tak belajar biologi. tapi aku pernah belek belek buku biologi. tengok dalam buku rujukan biologi di pusat sumber ada gambar lembu.
lembu dengan perut perutnya.

hari ini.
malas mahu keluar beli makanan. sudah sebulan tak makan tengah hari. kan? kan?
err...sekurang kurangnya aku jawab 'ya'.

hari ini.
tengah hari.
aku suruh che ayien tempahkan mekdi.
aku mahu dua. dua dabelcisbege.

che ayien tanya, beli dua ni. satu lagi untuk siapa?

kata aku, untuk perut lagi satu. satu perut kanan. satu perut kiri.

kata che ayien, si bodoh! perut ada satu. buah pinggang yang ada dua. [gelak]

aku.
buat buat tak dengar.

lembu.
perutnya ada empat. sebab itu asyik menguyah saja kerjanya.

manusia.
ada satu pun macam ada empat!

*****

tadi.
petang. baru lepas balik dari tapak.
kena marah dengan che ayien.
katanya, asyik makan saja.
bila dia nampak aku masih menguyah.

aku jawab, biarlah. budak budak baru nak membesar. kena lah makan banyak.
[tangan buka bekas kuih raya che ayien dan dengan selamba ambil lagi seketul kuih raya]

19 comments:

arfahadnan said...

kau ke kanak2 membesar?
ish.. tak cukup besar lagi ker?

sya said...

asyek mahu mengunyah sahaje..
x baik sungguh amalan..

julie^beth said...

ko tu makan melambak2.. tak membesar bagai johan pon

mugiwara said...

arfah - ikut hati, memang rasa masih kanak kanak lagi~ wiieee~

sya - kunyah gula gula getah lagi tak elok!

julie - ish! malu lah. jangan puji lebih lebih~

sharamli said...

k0 kanak2?
naseb baek dh xpuasa..leh muntah kn?

tasikmerah said...

tiba2 aku terasa.... ni tgh mengunyah kerepek sambil taip komen nih.... hihi.


.

SOHO Mama said...

Kalau makanan yg berkhasiat, takpe. Tapi mcm semua benda dlm dunia ni..kita kena "in moderation". Berpada-pada :D
Tapi I sendiri, esp musim raya, susah nak "in moderation" kihkihkih..

puding roti said...

btl ke lembu ada empat perut? bkn satu je ke? peliknya..huu

xiiinam said...

Masuk kelas tadi pun.....jenuh ckLah menahan nafas...nak sorok perut depan murid..ha..ha...

mugiwara said...

sha - kau makan banyak sangat lebih dari kemampuan diri. pasal tu kau rasa nak muntah.
bukan pasal aku.

tasik - bwahahaha~

eh? kuih tat dah tinggal serdak je ke?

soho mama - oh...oh...moderate. moderate.
susah pula rasanya~
huuu~

puding - iya~ betul~

cklah - pakai baju loggar kat perut.
hihihi...

sya said...

moh le jdi follower!! =)

julietchun said...

psttt : tem camni ko jgn sebut pasal perut, sensitif.

mugiwara said...

sya - jap g bleh tak?

juliet - dan. lagi sorang yang sensitip pasal perut. tp tem menguyah tak ingat dunia~
haha~

sharamli said...

a'a kn..ye xye jgk..sbb bdn ku slim..ku tringin mkn byk cm 0rg gem0k cm k0..kn..kn...kn..hua3

mugiwara said...

sha - hahaha....sape suh ikut aku~

Mak Su said...

kita ni memang betul, perut ada empat. lepas tu ada tempayan air macam unta tu, senang kalu desperate kehausan. oops!

mugiwara said...

maksu - kikiki...tu kalau saiz badan yg camana tu?

hyde said...

psst mugi..sya tu si beeee biii ker? hahahhaa...padan muke ko kene jadi folower..(slow2 jalan xnak kantoi..)

mugiwara said...

sape lagi!

huh!