Monday, August 10, 2009

pilih~

dalam kapal terbang hari tu, ada seorang perempuan duduk sebelah. mula mula borak borak sekadar berbasa basi. kemudian dia tanya, dah ada girlfriend ke belum ni?
aku cuma mampu sengih sengih sebelum jawab.
belum ada lagi. awal lagi nak cari.

boleh pula dia kata, ni mesti jenis yang nak emak pilihkan.
cis! terasa kena sindir.
salahkah jika tunggu pilihan keluarga?

semalam.
lepas balik dari pasar beli sarapan dan surat khabar, pakcik yang tinggal di baris belakang rumah aku tegur. aku senyum sajalah sebelum dia tanya.
kerja mana? gaji ada tiga ribu? dah beli kereta?

kata aku, tak. tak beli kereta.

katanya, beli lah cepat. pilih elok elok.
dan sempat dia sambung, dah ada pakwe?

masa inilah aku dah tak nak lama lama depan rumah dia.
kata aku, tak. belum ada lagi.

katanya, cepat lah cari. pilih elok elok.

masa berjalan balik rumah, aku fikir semula.
pak cik dah hilang akal? saya lelaki. buat apa pilih pakwe?

perhatian : tiba tiba playlist mainkan lagu naluri lelaki~
tahu tahu saja.

22 comments:

F A R Y N said...

apa kata...
ko cari dlm blog je..
hahahaa

puding roti said...

hihi. pakcik tersasul tu. mgkn perkataan 'makwe' n 'pakwe' terlalu urban utk pakcik tu smpai tergeliat lidah nk nyebutnye. hik2

Paan Tanpa Adik said...

Lu tak lempang pakcik tu?

Tijah said...

pakcik tu ada anak dara lanjut usia kot. hehehe

Mak Su said...

aik? haku turut keliru

Rozita said...

ramai yg bertanya, rasanya jodoh ko dah nak smpi la Mugi..
alah emak, kawin kan aku huhuhu~

Silverleaf said...

ko jambu sgt kot....pakcik tu ingat awek....wahahahaha

sharamli said...

mesti pakcik tu plik kn..

"pelik ku budak ni..gay rupanya" bisik pakcik di dalam hati

arfahadnan said...

huh..
padan lah kau selalu pesan kat aku supaya tidak menjadikan kau gay..
ader ciri-ciri rupanyer..
haih..

julietchun said...

aku pon ingat ko slh taip,kekekee. pakcik tu macam nak komisen jadi matchmaker je,kekekkekeke.

mugiwara said...

faryn - ada lg ke? kau jgn nk sajes yg tak semenggah!

puding - haha...ingtkn bdk kecik je leh tersasul bofen gefen~

paan - wa tak tergamak la...kalau ikutkn perut lapar, kene lempeng juga gamaknye...

tijah - jd? xkn saya lak jd mangsanye, patne?

maksu - konpius je kan? saya pun main jawab je.haha...

rozita - ewah ewah~
sronok ye...
kalu umah kami ada buat kenduri nasi minyak, jmpt la dtg...
[tp tuk cik kapitalis la dlu...dia dh tua~]

silverleaf - kau jgn yg bukan2 we~

sha - choih~
aku yg pelik skrng ni tau!

arfah - choi choi!
kau bersalah dalam hal ini!
kuikuikui~

juliet - adekah pakcik tu buat sindiket anak ikan?
hahaha~

jon hafkian said...

aku setuju....die tgh cari anak ikan baru kot.hahaha....takpon ada orang pesan suro carikan sorang.

Monkey D Luffy said...

pakcik tu nak rekomen anak lelaki dia kot

Si Aizuddin said...

aku, adalah lelaki. yang tak pernah lelah mencari wanita.
(nyanyi smbil goyang2)

apalah pacik tu. spoil

Deana Ismail said...

Samada pakcik tu rabun tahap gaban, atau kau ada iras2 angelina jolie. Pujian tuuu...


Kikuri

mugiwara said...

jon - oi...oi...
aku dlm bahye nmpknye~

monkey - ko jgn wat hal. apa aku nk buat ngan anak laki dia tu we~
ngeri~

si ai - ewah ewah~ [sambil goyang2 badan]
ya! pakcik spoil!

kikuri - macam tu pun bleh dikira pujian ke?
hahaha....
angie terlalu hebat utk dibandignkn ngan sape2~

Nas said...

sile tanggalkan rantai jed nakama~ itu lambang gay...haha!

mugiwara said...

nas - kerol tu boleh!

tasikmerah said...

hahahaha.... nak pakwe tak nih? aku tolong carik kan. hahaha...



.

mugiwara said...

tasik - carik yang kacak2 sket~
hahahahadoi~

hyde said...

kesimpulan logik aku buat mase nie..

pakcik tu ternampak kerul jemput ko!!!kahkhakhkahkhakhakhakhakhakhkahkahkahkahkahkahkahkahkakahskakhkahkahka
kerul, tahniah..anda berjaya..bukan saje awek sec rehsia.. pakcik pon 'terpegun dgn badan' kamu...

psst mugi, sile tunjukkan umah pakcik tu eh..

mugiwara said...

hyde - xde kene mngena ngan kerol ye...
dia jmput aku pn kt stesen mnyak!
hahaha...

kalo ko dtg umah aku tnjukkn ye..
hihihi...