Monday, May 11, 2009

macam orang bertapa~

hari tu tok ngah singgah ke rumah. mungkin dari masjid selepas asar.
bersalaman dan berborak sikit sikit. aku bukan peramah sangat. kalau tetamu datang, orang sibuk di dapur, aku pun ikut siapkan hidangan untuk tetamu.
aku pemalu.
[tersipu sipu~]

tok ngah datang borak borak. aku dengar saja. tak tahu nak borak apa.
kemudian, tok ngah tegur janggut dan misai aku tak bercukur kemas. aku cuma diam. senyum.

katanya,"misai, janggut ni. kalau kena mata pisau memang lah cepat tumbuh. patutnya, umur macam ni tak cukur lagi pun tak apa. tok ngah dulu masa umur umur macam kau orang ni tak pernah cukur. dah kahwin baru lah bercukur," ada lagi yang dia tambah. itu kurang penting. tak ada apa apa.

aku dengar. diam. senyum sambil dalam hati mengomel.
tok ngah ni kahwin umur berapa? kalau kahwin pun muda, umur macam kami, kan sama saja ceritanya~
aku. nak tunggu dah kahwin baru buang janggut dan misai? memang macam orang bertapa dalam hutan lah jadinya...
dan. entah kenapa. tiba tiba aku terasa seperti remaja sekolah menengah semula~

perhatian : aku fikir. tok ngah sangka aku masih belajar lagi agaknya.

17 comments:

Monkey D Luffy said...

bahagian mana ko censored?

ceritalah

k.e.r.i. said...

tok ngah kasi hint suh ko kawen lah tu.

Tijah said...

eh ehhhh! sama la kita. pemalu. tak sangka sungguh!!!

sharamli said...

huh...mcm tu erk?jen0h panjang la janggut ngan misai kal0 nak tnggu kawen baru leh cuk0..geli..geli...hu3..

dh2..jgn nk perasan cam bdk sk0lah...

Rozita said...

sib baik tiba2 ko terasa kembali rumaja
akak ingatkan tadi..tiba2 ko terasa nak kwin cepat, sbb nak cukur janggut tu he3x

Kikuri said...

Alaaa... tak yah cuku. Bela panjang2 pastu buat tocang! Letak riben... Perghhh!!!! Rare tuuuu....

paiseh said...

simpan laa nipis2 weyh..
bulih jadi wolverine!

mugiwara said...

luffy - mana boleh~ nnt orang lain baca...
kalu nk tau, kena jmpe a dulu.

keri - banyak la kau!

tijah - hihihi....[muka merah merah]

sha - tu la pasal nye...
ah! kau jeles aku cm bdk skool2 eh?

rozita - blom lagi kak~
blom puas jd rumaja nih!
hahahha~

kikuri - buat tocang tu penah la jmpe...siap macam bersulam2...
tang riben tu mmg rare~
orang gile pn tak brani nk buat. hahaha....

paiseh - aku? wolverine?
hehhehe...
cik kapitalis musti dh gelakkan aku awal2...
ke? kau pun dh sedia nk gelakkan aku ni~

Fyza d.Hana said...

wolverine? hahha.. wolverine layan dangdut ke beb.. wakkakakka...

julie^beth said...

iye ke ko pemalu? mcm xcaye..

agaknye ko tak meninggi, tu yg tokngah ingat ko form 3.. haha

tasikmerah said...

nak kabor dia jambu la tu...

:p

Mak Su said...

awet muda ler mugiwara ni..... wow!

mugiwara said...

fyza - diamlah!

julie - serius. aku pemalu...itu sisi aku yg kau belum nampak agaknya~

we...aku ngan dia pun takde la beza sgt ketinggian...

tasik - ala...skali skale...dh takde org nk kata sy jambu....
hahaha~

maksu - ah~ itu semestinye...biasa la tu...
kalau takde misai/janggut nnt kena tangkap pulis pasal ingat ponteng skola....
hahaa!

SOHO Mama said...

Masa I umur2 u dulu I pun pemalu jugak lah kalau ada tetamu datang. Buat2 sibuk kat dapur la. Kalau "ditugaskan" bawa dulang minuman ke ruang tamu..aduhh..torture!!

Anyway, husband I nak masuk umur 41 tahun, tapi kalau dia shave licin lincau muka dia nampak muda je :)

I boleh bayangkan, kalau u kawin baru nak cukur, ada chan jadi mcm Tom Hanks dalam movie Castaway tak agaknye hee hee..

@tune® said...

encem ek kalau ade janggut n misai??

Nas said...

emmm..munken kene cabut... berusahalah!!! \0/ (jgn aku dgr sore ko menjerit smpi umah aku ni dah~~)

mugiwara said...

soho mama - hahaha...serabai~ kalau kat pulau terbiar tu org boleh paham...kalau tengah2 bandar, maunye org duduk jauh2~ hihihi~

@tune - erm...bergantung pada sesetengah org kot~

nas - jangan bg idea yg mengerikan boleh?
hahaha~