Tuesday, January 20, 2009

edisi bangku sekolah : che'gu ni pelik la~

che'gu kata kena buat latihan saja pada hari itu.
kami pun buka buku latihan.

che'gu kata kena salin dulu soalan yang ada kat papan hitam.
kami pun salin soalan dulu.

che'gu kata kalau tak tahu atau ada apa apa nak tanya angkat tangan.
kami tak angkat tangan.
kami tak tahu nak tanya apa pun sebenarnya.

che'gu kata boleh mula sekarang.
kami pun tunduk menghadap buku berkulit coklat yang belakangnya ada sifir satu sampai dua belas. yang ada rukun negara yang kena jerit kuat-kuat pada pagi hari itu.

che'gu mula jalan jalan. pusing pusing. ronda ronda.
che'gu memang tak boleh duduk diam ya?
che'gu kelas seberang kami tengok siap baca suratkhabar lagi.
alah~ kami tak jeles pun dengan budak budak kelas seberang tu...

sekali, che'gu jenguk dari belakang dan pusingkan buku aku.
aku blur sekejap. pusingkan balik buku.
kemudian, lama lepas itu che'gu datang lagi dan pusingkan buku aku.
eh? che'gu ni pelik pula hari ni, bisik hati aku.
sudahlah ronda ronda satu kelas. macam hari tu hari periksa pula. hari periksa pun che'gu tak rajin macam begitu. buang tabiatkah?

loceng sudah berbunyi.
che'gu sudah keluar.
murid mula bising.
kawan sebelah tolak tolak siku.
weh. orang tak tulih senget senget macam tu lah. tengok macam kiter.
sambil tunjuk buku dia dalam posisi 0 - 180 degree...melintang la tu~
muka dia -kalau aku masa dulu adalah aku yang sekarang- aku tengok macam orang minta tempeleng saja.
biarlah aku nak buku tu menegak. kalau aku tulis buku tu berdiri pun, kau susah apa?
erk? tak pasal pasal emosi pula...
hihihi~

3 comments:

razor said...

pelik gak entry ni.

aku pun tulis senget.

Monkey D Luffy said...

cikgu pelik ker atau tulisan ko yg pelik... hehehe

mugiwara said...

razor - kiranya kita ni sama spesis la ek?

luffy - ko tu yg pelik. haha.