Monday, June 15, 2009

ah moi cantik~

hari kedua di shenzen aku jatuh sakit. subuh subuh lagi aku dah mencari panadol. pukul empat tiga puluh minit pagi. matahari terbit awal di wilayah itu. siangnya agak panjang bila pukul enam pagi sudah terasa seperti pukul tujuh di tanahair dan matahari terbenam sekitar pukul tujuh petang.

lepas sarapan, aku cuba cari farmasi. menambahkan bekalan panadol untuk hari hari mendatang. tapi bahasa adalah masalah komunikasi utama kami di shenzen. bahasa inggeris pun tak tahu, inikan pula bahasa melayu! aku tulis fever di atas kertas, farmacist itu cuba taip di telefon bimbit mencari makna. tapi gagal.
setelah beberapa kali membuat aksi aksi lakonan memicit micit kepala dan batuk batuk, dengan harapan farmacist itu faham, akhirnya dia keluarkan sekotak ubat. dengan tulisan china, dan tak ada satu pun huruf roman, dia agaknya mengharap aku mahukan ubat itu. aku juga berharap ubat itu betul.

setelah makan, tak kebah juga. bahkan berpeluh pun tidak. badan pula makin lemah. orang lain sibuk bersiar siar, aku duduk melepak di kerusi kerusi bila letih. akhirnya aku duduk di starbuck menanti yang lain habis berjalan. aku rugi satu hari!

lega bila di starbuck ada seorang ah moi yang tahu berbahasa inggeris. aku terus bertanya tentang ubat yang aku beli.

rupa rupanya, menurut ah moi yang tahu berbahasa inggeris itu, itu ubat untuk batuk dan sakit tekak. bukan demam!

kata ah moi itu, "oke. your sit here first. let me take care of you." bila aku kata aku tak sihat dan sedang tunggu kawan kawan habis meronda.

kata aku, "owh~ how sweet~. oke, you can pamper me as you wish!" ceria. berbunga bunga. tapi cuma berkata dalam hati sajalah.

air suam yang diberinya terasa manis pula secara auto setiap kali aku terpandang dia senyum.

perhatian : alhamdulillah. sehari itu saja aku demam. nak kena ada ah moi chuntek juga baru sihat rupanya~
juga lega kerana tidak terjangkit najis influenza a.
ahaks!

14 comments:

arfahadnan said...

ko ke china ker?

best nyer..

JohnJenin said...

Hahaha Berbudi bahasa jugak amoi kat sana. Amoi itu patut ditangkap gambar dan dipublishkan di blog kamu sebagai tanda terima kasih. hehehe

Before travel, paracetamol wajib dibawa sebagai bekalan.

Kikuri said...

Amboiiii.... bukan maen ye kau! Sempat!

F A R Y N said...

miangssss!!
hahahahaa

Monkey D Luffy said...

bestnya dijaga amoi

julie^beth said...

alah, amoi tu layan ko sebab die nak curi tulang dari kerje die..

hwahwahwa

julietchun said...

aku dah merasa dok sana 2minggu,nak berkomunikasi cukup payah. Aku yg terpaksa belajar ckp dorang plak.Wahh, ko demam rindu ah moi ye,kekekke.

tasikmerah said...

halal ke ubat tu...? hihi.

:p

addyaholix said...

waktu suka memang selalu penyakit datang. itu untuk kau sentiasa beringat. haha!

mugiwara said...

arfah - haah~

john - tgh mood tak sehat...tak ingt la nk amek gmbr...

ya...sekarang dh tau...pasni kena masuk dlm travel itenary~

kikuri - hihihi....sambil minum mnyelam lah juge~
hehehe~

faryn - pe plak....itu kan maluri lelaki~

luffy - jagn jeles we~ ngehehehe~

julie - kau tak tau....
ke ko jeles...
[xnk ngaku kalah!]
wahahhaa~

juliet - 2mggu yg terseksa kan?
seb bek kami g sekejap je...
nak bercakap cam org bisu je rasanya~

tasik - erk! jgn la menakutkan orang.....
takpe..dh muntah balik!
hihihi~

addy - ada hikmah sakit2 ni...
contoh ada pada entri ni~
ngehehehe~

Kikuri said...

Bagus gak menggatal sekali sekala... menunjukkan yg kau seorang lelaki normal, kan?!

SOHO Mama said...

I pun setuju dgn apa Kikuri cakap. Lelaki & perempuan sekali sekala ngada2 takpe lah. Asal jgn buat yg un-senonoh :P

Kalau I lah, KALAU lah Edward Cullen yg Twilight tu cakap "it's okay..lemme take care you.." *apa maksud pulak tu..gulp*

hyde said...

kesimpulannyer...sile bawak rakan-rakan yang tau berbahse mandrin..at least basic tuh tau..

'wo shengbing le'

adakah awek cuntek itu ala2 awek angel aritu?

mugiwara said...

kikuri - tapi. kalau tak menggatal pun sy masih normal.

soho mama - edward cullen? euw...semacam la dia tu...
tapi tatau pesal ramai gak minat kt dia...
urm~

hyde - incik, awek2 angel aritu lagi mantop!